Het gebruik van hashtags is enorm effectief om je foto’s beter zichtbaar te maken. Niet alleen worden je foto’s vaker bekeken wanneer je hashtags op de juiste manier inzet. Je krijgt er ook meer engagement door. Door het gebruik van de juiste hashtags, heb je gemiddeld 12% meer betrokkenheid dan posts zonder hashtags. Tevens zijn hashtags dé manier om jouw content onder ogen te brengen bij de doelgroep.

Maar hoe werken die hashtags dan?

Hashtags op Instagram categoriseren content. Je hebt bijvoorbeeld een prachtige afbeelding van een van je klanten die je net geholpen hebt. Je wilt natuurlijk dat niet alleen je volgers maar ook je potentiële doelgroep deze afbeelding/post ziet.

Wanneer je je post deelt met bijvoorbeeld de hashtag #schoonheidsbehandeling, is de kans groot dat als iemand op deze hashtag zoekt jouw post tegenkomen. Als de content die je plaatst dan ook relevant is, is de kans groot dat je er een nieuwe volger bij hebt.

Hashtags zijn eigenlijk een soort van zoektermen. Onder iedere afbeelding die je plaatst kun je een tekst zetten met daarbij maximaal 30 hashtags. Deze hashtags helpen Instagram gebruikers bij het ontdekken van content.

Hashtags in Instagram Stories

Ook in je Stories is het raadzaam om hashtags te gebruiken. Dit is zeker goed voor je vindbaarheid!
Er zijn twee manieren om hashtags toe te voegen aan je Instagram Stories. Door het toevoegen van tekst of als sticker.

Hashtags volgen op Instagram

Je kunt ook hashtags volgen op Instagram. Je blijft hierdoor op de hoogte van verschillende topics of communities waar jij interesse in hebt.

Statistieken over de gebruikte hashtags

Heb jij je Instagram profiel nog niet omgezet naar een business account? Doe dit dan nu! Je kunt dan je statistieken gaan bekijken. Het is dé perfecte manier om te zien of je de juiste hashtags hebt gekozen voor jouw strategie. Waar je deze data kunt vinden? Ga naar desbetreffende post en klik op “bekijk statistieken” onder de post. Hier vind je allerlei statistieken terug waaronder hoeveel post views er via de hashtag kwamen. Wil je nu precies weten welke hashtag het beste heeft gepresteerd dan moeten er toch echt uitgebreidere tools aan te pas komen.

Wil je verschillende mensen bereiken, zorg dan dat je regelmatig afwisselt van hashtags. Uiteraard is het van belang dat je eerst een klein onderzoekje doet naar welke hashtags populair zijn en relevant voor jou.

Hoe vind je hashtags die het beste bij je bedrijf passen

Het is van belang dat je hashtags gebruikt die relevant zijn voor jouw bedrijf. In plaats van het gebruiken van de meest populaire hashtags kun je beter zoeken naar hashtags die minder gebruikt worden. Hashtags die zich bevinden in een bepaalde niche en daardoor een doelgroep bereiken die betrokken is en dus relevant.

Doe onderzoek naar je doelgroep

Om je doelgroep te laten groeien moet je natuurlijk niet zomaar allerlei hashtags gaan gebruiken. In plaats daarvan ga je op zoek naar welke hashtags je volgers gebruiken en wat past bij de content die jij deelt. Zorg dat je hashtags relevant zijn en zorg dat ze zoekwoorden die je doelgroep gebruikt bevatten.

Onderzoek je concurrentie

Het is natuurlijk altijd slim om even af te kijken bij je concullega om te zien wat voor hashtags ze gebruiken. Door dit te doen, kun je zien welke posts met welke hashtags de meeste betrokkenheid hebben. Denk hierbij aan het aantal likes of de reacties op een post.

Het is niet je bedoeling te gaan concurreren op alle hashtags die je ziet. Wel kan het je helpen te ontdekken waar mogelijke klanten over praten en de daarbij behorende hashtags die gebruikt worden. Ook kun je op deze manier nog nieuwe hashtags ontdekken en aan je lijstje toevoegen.

Heb je nog vragen over het gebruik van hashtags? Neem dan gerust contact met me op!

 

Laat een reactie achter