Ook al word je bijna doodgegooid met de term storytelling, het is toch wel fijn om te weten hoe het precies zit. Kortgezegd is storytelling het toepassen van verhalen om een doel te bereiken en betrokkenheid te creëren met jouw doelgroep. Verhalen zijn namelijk een ideale manier om contact te maken, mensen te raken, te verleiden, zingeving of helderheid te bieden, fans te krijgen of de community te vergroten. Verhalen raken ons, maken concreet, zijn gemakkelijk te delen en geven betekenis . Onderzoek heeft aangetoond dat content in de vorm van een verhaal beter overtuigt dan niet-verhalende content. Verhalen roepen meer empathie en emotie op. De ontvanger herkent zichzelf in  de afzender. Kijk maar naar jezelf. We onthouden verhalen die je raken en daardoor vertel je makkelijker door.

Maar hoe zorg je er nu voor dat verhalen bij de juiste doelgroep terechtkomen?

Dit doe je onder andere door te adverteren. Voorheen maakte je een advertentie en zette je deze online en iedereen reageerde massaal op je advertentie. Dit is tegenwoordig niet meer zo. Als je wilt opvallen tussen de rest van alle advertenties zul je met een goed verhaal moeten komen. Call-to-actions zoals ‘Koop nu’ of ‘Bestel hier’ leveren niet het gewenste resultaat op. Maar wat dan wel? Mensen willen geen ‘reclame’ maar interessante verhalen, met andere woorden: storytelling.

Geef mensen een goed verhaal zonder hen direct iets te willen verkopen. Of bied ze iets ‘gratis’ aan. Enkel op die manier zal je het nodige vertrouwen winnen en kun je een relatie opbouwen met je doelgroep.

Wat is de beste manier om zakelijke storytelling toe te passen in een advertentie?

Als je kijkt naar zakelijke content, wil je de klant bereiken op een emotioneel niveau. Als je jouw verhaal goed communiceert, dan breng je jouw merk tot leven. Over het algemeen willen mensen deel uitmaken van het verhaal, zich herkennen in het verhaal. De advertentie moet eigenlijk aanvoelen alsof jij het idee hebt dat het over jou gaat. 

Wat kan een zakelijk advertentie voor jouw bedrijf betekenen:

  • Verhogen van engagement met je huidige doelgroep 
  • Zichtbaarheid
  • Traffic naar jouw website en andere externe (social) pagina’s 
  • Meer volgers en interactie op jouw social kanalen
  • Het verhogen van inschrijvers voor je e-maillijst voor de nieuwsbrief
  • Genereren van meer omzet 

Met welke advertenties bereik je nu je doelgroep?

Als je merk nog niet zo bekend is, is het doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld vertellen waarom jouw product of dienst iets toevoegt voor je doelgroep. De CTA die je inzet verwijst naar ‘meer informatie’. Dit kan bijvoorbeeld een blog of video zijn.

Als je doelgroep inmiddels bekend is met jou, dan wil je dat ze overwegen om een product of dienst bij jou af te nemen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een carrousel-advertentie inzetten. In deze advertentie kun je in één keer meerdere afbeeldingen laten zien waar je doelgroep doorheen kan scrollen. 

Nu is het tijd voor actie! Je wilt nu dat je advertenties tot conversie leiden. Zorg voor een directe CTA die je doelgroep overtuigt om meteen tot actie over te gaan. Je kunt in deze fase een specifiek product of dienst onder de aandacht brengen. Maak bijvoorbeeld een advertentie die doorverwijst naar een tijdelijke actie.

Houd je doel voor ogen!

Het belangrijkste is dat je het doel van je advertentie voor ogen hebt. Experimenteer met diverse mogelijkheden, maar zorg altijd voor een duidelijke CTA gericht op een bepaald doel. Bedenk per advertentie wat je wilt bereiken en op wie je de advertentie wilt richten. 

 

Deze duoblog is geschreven door Liza Roskam van Socializious & Chantal Koekman van Younique Brand Support.


Socializious biedt Social Media beheer & ondersteuning voor mkb bedrijven en ondernemers en een storytelling en -contentstrategie sessie!

Website: www.socializious.nl

E-mail: info@socializious.nl

Instagram: @socializious


Younique Brand Support helpt ondernemers naar ‘the next level’ in online zichtbaarheid en succes door middel van social media en content creatie, maar ook de gratis Instagram Scan en 1-op-1 Instagram training.


Website: www.youniquebrandsupport.nl

E-mail: chantal@youniquebrandsupport.nl

Instagram: @younique_brand_support

Laat een reactie achter