Online zichtbaarheid is het resultaat van een correct uitgevoerde online marketingstrategie, waarin online marketing tools optimaal worden ingezet. Het resultaat is een merk/bedrijf dat online goed zichtbaar is voor haar doelgroep en daarmee bezoekers naar de website genereert.

Waarom werken aan je online zichtbaarheid?

Omdat 70% van jouw potentiële klanten zich online oriënteert vóórdat ze overgaat tot het kopen van IETS. En dat IETS kan jouw product of dienst zijn, mits jij goed online zichtbaar bent. Dus dat je online gevonden moet worden als ondernemer, daar is geen discussie meer over. En hoe pak je dat dan aan? Een aantal tips voor je.

Online marketing als onderdeel van je totale marketingstrategie

Online marketing is vanzelfsprekend een onderdeel van je totale marketinginzet. Toch?

Om ook online je netwerk op te bouwen, net zo goed als je dat offline ook doet. Je gaat naar netwerkbijeenkomsten, je praat over je bedrijf op verjaardagen en feestjes en ook je familie en sportvrienden weten prima wat jij doet met je bedrijf.

Wil je dat ook graag online bereiken?

Maak dan de online marketing een essentieel onderdeel van je totale marketingplan. En je marketingplan is, even heel erg plat geslagen, de manier waarop je de wereld vertelt over jouw bedrijf, over jou als ondernemer. En vooral ook over de oplossingen die jij biedt voor problemen in jouw vakgebied. En dat vertel je offline én online.

Je investeert offline in:

  • sponsoring van het bord langs het voetbalveld
  • het plaatselijke dansfeest met je logo in de zaal
  • de advertentie in de krant of vakblad of magazine
  • de mooie gevelborden aan je kantoor
  • netwerkbijeenkomsten

Om je te laten zien en van je te laten horen.

En wat doe jij dan online?

Heb je een website? Dat is al een goede stap in de online marketingwereld. Ben je aanwezig op social media?

Een paar tips voor je om je online zichtbaarheid te waarborgen als ondernemer.

Een website die gevonden wordt

Een goed opgebouwde website wordt door Google beloond met een hogere plaatsing op de zoekpagina’s. Usability is er een van. Dat betekent dat de gebruiker van de website op een eenvoudige manier door de website kan zoeken naar de info waar hij of zij naar op zoek is.

Het belangrijkste is echter dat je website gevonden wordt. En dat gaat niet vanzelf. Je zult SEO toe moeten passen voor je website. SEO is het technische werk aan de achterkant van je website. Aan die achterkant kun je aan de zoekmachinerobots van o.a. Google aangeven waar je pagina’s over gaan, zodat de robots dit begrijpen en wanneer ze het goed begrijpen belonen ze je met ook weer die hogere ranking bij de zoekresultaten naar die zoekwoorden. Die zoekwoorden heb je goed onderzocht en heb je verwerkt in je SEO.

Bloggen

Door te bloggen kun je je expertise online laten zien, jouw vakinhoudelijke kennis. Daarmee kun je, wanneer je op de juiste manier je blogs plaatst (SEO!), klanten naar je website trekken. Schrijf over allerlei onderwerpen uit je vakgebied. Gebaseerd op zoekwoorden die van toepassing zijn op dat vakgebied of jouw product en gebaseerd op vragen die door je potentiële klanten gesteld worden. Een handige tool hierbij is answerthepublic.  Deze tool verzamelt alle vragen die op Google gesteld worden.

E-mailmarketing

Online zichtbaarheid wordt ook vergroot door e-mail marketing. Je hebt met deze groep mensen al een band opgebouwd én je kunt ze rechtstreeks bereiken. Warme leads zoals ze dat dan noemen. Deel waardevolle informatie met je mailers, spam niet maar houdt wel regelmatig contact met deze groep.

E-mailmarketing levert in veel gevallen het hoogste rendement op van al je online marketing inspanningen.

(Live) video

Video wordt steeds belangrijker in de online wereld. Daar waar we een aantal jaren geleden al heel blij werden van mooie foto’s, wordt video nu leading. Deze vorm van online content krijgt in de algoritmes van de social media kanalen steeds meer voorrang. Kijk maar eens naar de ontwikkelingen IGTV op Instagram.

Daarnaast, en niet geheel onbelangrijk, is Youtube, inmiddels geworden tot een ware vraagbaak voor informatiezoekers. Op welk vlak dan ook, mensen zoeken ook info op dit videokanaal.

De ideale lengtes van de video’s variëren per kanaal.

Instagram circa 3 – 5 minuten

Youtube vanaf 10 minuten

Ook op Youtube geldt dat je je SEO goed moet inrichten, anders verdwijnen je video’s in het grote zwarte Youtube gat. Zonde van al je tijd.

Laat jezelf zien

Zaken doen is, hoe dan ook, een kwestie van gunnen. Daarom zijn die netwerkbijeenkomsten bijvoorbeeld zo belangrijk. Wanneer je iemand leert kennen, gun je hem of haar ook die opdracht of aankoop van een product. En dat kun je online ook bewerkstelligen. Door jezelf te laten zien. Kom zelf in beeld met filmpjes en op foto’s. Je bent het gezicht en het visitekaartje van je bedrijf. Mensen doen zaken met mensen. En met die filmpjes en video’s kom je dichterbij jouw potentiële klant.

Social media

Om je online zichtbaarheid te verbeteren kun je niet meer om de social media kanalen heen. Maak keuzes in de kanalen die je gaat inzetten. Keuzes gebaseerd op de aanwezigheid van je doelgroep. Daar waar je doelgroep is, daar moet jij ook zijn.

Het je je keuzes gemaakt, focus je dan op die kanalen. Je kunt je beter focussen en het daar goed doen, dan een versnipperd marketingbeleid toe passen en op veel kanalen slecht presteren. Zorg dat je impact maakt!

Deel interessante informatie waar je doelgroep warm voor loopt. Commentaren op je berichten zijn belangrijk, ook voor jouw vindbaarheid op social media. De algoritmes van social media checken continu deze betrokkenheid en zullen je belonen door steeds vaker te worden getoond op de tijdlijn van potentiële klanten.

Deel je blogs en info van je website via social media. Uiteindelijk wil je namelijk dat je potentiële klant naar je website komt. Daar kun je zaken doen, daar kan de klant alle informatie vinden. Vertel verhalen over je bedrijf en over jezelf. Deze werken als een glijbaan naar die website toe. En dat moeten dan geen zware commerciële verhalen zijn. Dat slikt de huidige social media gebruiker niet meer.

Ben sociaal op social media. Alleen maar zenden van je eigen verhalen? Nee dat is een “no go”.  Reageer ook op verhalen en berichten van anderen. Je bent daarmee sociaal en bovendien breng je jezelf daarmee ook onder de aandacht en vergroot je je online aanwezigheid. Alleen volgen is niet voldoende, eenrichtingsverkeer is niet strategisch.

Door interactie aan te gaan bouw je een band op met je “online vrienden” en werkt weer de gunningsfactor in de hand. Een belangrijke waarde in jouw online marketing.

Welke van deze tips pas jij al toe of ga je toepassen om jouw online zichtbaarheid te vergroten?

Wil je meer weten over hoe jouw online marketing op te zetten en toe te passen? Laat me dat dan weten.

Laat een reactie achter